,,Deset užitkových automobilů Tatra Beta poskytla a.s. Škoda Plzeň Českému červenému kříži a.s. k rozvozu humanitární pomoci v oblastech zničených záplavami." Kronika města Kopřivnice, 1997. 

Elektrické vozidlo BETA

Doc. RNDr. Miroslav Cenek, CSc., prof. Ing. Jiří Kazelle, CSc., Ing. Zdenka Rozsívalová,
ústav elektrotechnologie, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, VUT Brno
    V současné době se připravuje výroba užitkového elektrického vozidla BETA (obr. 4), které vyvinula firma Škoda Elcar s. r. o. Ejpovice. Nabití tohoto elektrického vozidla bude možné za 60 až 90 min, podle napětí použité nikl-kadmiové akumulátorové baterie (výroba francouzské firmy SAFT), s využitím rychlonabíjecího zařízení, které vyrábí česká firma Eprona, a. s., Rokytnice nad Jizerou.

    Velmi zajímavé je porovnání provozních nákladů elektrického vozidla BETA EL 180 a vozidla BETA CL 1.3 se spalovacím motorem shodné konstrukce, lišící se tedy pouze použitým motorem. Bylo zjištěno, že při spotřebě elektrické energie ze sítě v objemu 285,7 W·h/km, ceně elektrické energie 2,45 Kč/kW·h a ujetí 120 tis. km, garantovaných výrobcem nikl-kadmiových baterií (firmou SAFT), provozní náklady elektrického vozidla BETA EL 180 jsou 0,70 Kč/km. U vozidla se spalovacím motorem BETA CL 1.3 při spotřebě paliva 9 l/100 km (městský cyklus podle metodiky EHK – Evropské hospodářské komise při Organizaci spojených národů (OSN)) a průměrné ceně paliva 27 Kč/l (Natural 95) jsou provozní náklady 2,43 Kč/km. Z uvedených podkladů vyplývá, že po ujetí 120 tis. km jsou provozní náklady elektrického vozidla BETA EL 180 pouze 84 tis. Kč oproti provozním nákladům na automobil BETA CL 1.3 se spalovacím motorem, které dosahují 291 600 Kč – jsou tedy o 207 600 Kč nižší. Obr. 5. Při možnosti druhotného použití nikl-kadmiových akumulátorových baterií po ujetí 120 tis. km v elektrickém vozidle BETA EL 180 po poklesu jejich kapacity na hodnotu 80 % jmenovité kapacity při prodejní ceně 262 035 Kč je nutné doplatit za nákup nové nikl-kadmiové akumulátorové baterie pro další provoz elektrického vozidla BETA EL 180 pouze 65 505 Kč. Úspora nákladů na provoz elektrického vozidla BETA EL 180 oproti klasickému automobilu BETA CL 1.3 se spalovacím motorem je tudíž při nákupu nikl-kadmiové baterie po ujetí 120 tis. km o 142 605 Kč nižší. Ujetí 120 tis. km s nikl-kadmiovou baterií v elektrickém vozidle BETA EL 180 (garantované firmou SAFT) je zcela reálné, neboť Dopravní podnik Santa Barbory v Kalifornii (USA) dosáhl u nikl-kadmiových baterií firmy SAFT při použití jejich rychlého nabíjení v nízkopodlažních elektrobusech provozní životnosti 213 tis. km. Druhotné použití nikl-kadmiových baterií firmy SAFT po jejich provozu v elektrických vozidlech je možné v podobě náhradních zdrojů elektrické energie nabíjených z rozvodů elektrické sítě nebo z obnovitelných zdrojů, tj. vodních nebo větrných elektráren menších výkonů a fotovoltaických článků.

Zdroj: http://www.odbornecasopisy.cz/

Škoda Tatra má první zájemce o vozy Beta

20. 5. 1996 00:00 (aktualizováno: 13. 6. 2001 18:01), Hospodářské noviny

KOPŘIVNICE (hej) - Příborská firma Škoda Tatra, společný podnik automobilky Tatra a Škody Plzeň, ve které má Tatra čtyřicetiprocentní podíl, registruje už zhruba prvních pětadvacet zájemců o chystaný užitkový vůz Beta. "V Příboře máme připravené prostory i technologie, předsériovou ověřovací montáž bychom chtěli rozjet asi do měsíce," řekl HN Jiří Olšák, ředitel a. s. Tatra Příbor. Podle předchozích informací plzeňské Škody by se letos mělo v Příboře vyrobit asi 300 vozů Beta, příští rok pak až dva tisíce vozů. Společný podnik Škoda Tatra by měl také postupně zvyšovat podíl vlastních komponentů v konstrukci automobilu.

Beta je lehký užitkový automobil vyvinutý ve Škodě Elcar v Ejpovicích, o užitečné hmotnosti 600 kg. Zážehový motor o výkonu 60 kW a řadu dalších komponentů bude dodávat jihokorejská automobilka Hyundai. Podle ředitele J. Olšáka se pracuje i na dalších verzích pohonu včetně např. plynového nebo hybridního agregátu. Ejpovický závod plzeňského koncernu dále připravuje vozy Beta s elektrickým pohonem.

Plná sériová výroba vozů Beta se v Příboře rozjede pravděpodobně na přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí tohoto roku. V té době by nový vůz měl už mít také nutné homologační zkoušky. Cena vozu Beta má činit 260 tisíc Kč (bez DPH). Při prodeji by měly spolupracovat obchodníci plzeňské Škody a Tatry.

K největším konkurentům vozů Beta budou určitě patřit pick-upy z mladoboleslavské Škody, které v základním provedení se zážehovým motorem 40 kW stojí 219 tisíc Kč (včetně DPH). Škoda Pick-up se navíc zbavil i dřívějšího handicapu v podobě příliš úzké ložné plochy, která neumožňovala uložení tzv. europalety, a také užitečná hmotnost vzrostla na 600 kg. V nabídce Škody jsou i verze se zážehovým motorem 50 kW a vznětovým motorem 47 kW.