Neznámé elektromobily
Škoda Alfa a OVO
Pro nadšence elektromobilů a zašlapaných projektů jistě nemusím připomínat známé prototypy VÚT EMA 1, potažmo EMA 2, které budily koncem šedesátých let velkou senzaci. O EMÁch byl natočen i dokument České Televize z cyklu Zašlapané projekty. Avšak jejich mladší příbuzná Alfa, která by vzdáleně svým vzhledem mohla EMU 1 připomínat, opravdu není v širokém povědomí. Svým významem je ovšem Alfa srovnatelně důležitá.
kresba elektromobilu Alfa, autor článku
Již v roce 1991 se začalo pracovat na projektu Alfa. Návrhem vnějšího vzhledu byl, podle ing. Karla Kleinmonda, pověřen belgický designér Benoît Cointreau, který do návrhu zapracoval svítilny a dalších prvky ze Škody Favorit. Postupně byly vytvořeny 2 makety; nejdříve malá molitanová červená k vidění zde a posléze i dřevěný žlutý model 1 : 1. Mezitím se pracovalo i na mechanické části vozidla. Pod vedením inženýra Kleinmonda byl sestaven pojízdný prototyp s jednoduchou dřevěnou karosérií, která vzhledově působila velmi nedokončeně a hrubě. Zejména klika dveří, kterou jsme mohli nalézt na nejedněch koupelnových dveřích za socialismu, svědčila improvizační šikovnosti konstruktérů.
V době, kdy Ejpovice pracovaly na prototypech Bety, si geniální designér Václav Král také pohrával s myšlenkou stvořit kompaktní elektromobil, který nazval OVO. První náčrtky pochází již z roku 1992. Ihned po zhlédnutí fotografií vozítka EMA 1 a Alfy je jasné, odkud Král čerpal inspiraci. Koncepce a zejména boční tvar oken by se daly označit za „okopírované“. Ne náhodou génius spolupracoval také s ejpovickým podnikem. Ovšem z kooperace nešťastnou náhodou sešlo. V roce 1996, při cestě s projektem OVO za ředitelem Škody Plzeň Lubomírem Soudkem, dostal Václav Král se svým vozem na mokré dálnici smyk a havaroval. Nehoda se neobešla bez zranění a Král se uzdravoval několik měsíců. Mezitím se Škodovka dostala do finančních problémů a bylo jasné, že OVO z továrny, kde se zrodila Beta, nikdy nevyjede.
Václav Král zemřel bohužel již v roce 2005. Jeho poslední léta nebyla už tolik plodná, avšak jeho stopa v českém automobilovém průmyslu je nesmazatelná. Velmi zajímavý by jistě byl i Králův názor na projekt Beta, který se pravděpodobně nikdy nedozvíme.
Ve třídě miniaturních vozů s velikostí elektromobilů OVO (a potažmo i Alfa) má nezastupitelné místo i veleznámý Smart. Ačkoliv se primárně nejedná o elektromobil, byť jeho elektrická verze je také k mání, mohl mít s Alfou společnou nejen velikost. Jeho „otec", švýcarský vizionář Nicolas Hayek, totiž po pádu socialismu oslovil MTX, zda by nespolupracovali na vývoji městského vozítka. Pro neochotu však Hayeka odmítli. Švýcar si tedy založil vlastní podnik Swatchmobile a zkusil štěstí u Volkswagenu. Po třech letech kvůli zamítavému postoji nastupivšího šéfa VW Ferdinanda Piëcha byl projekt přerušen. Byť Volkswagen v překladu znamená „lidový vůz", zájem o vývoj malého městského či lidového vozítka nakonec neprojevil. Nicolas Hayek se nevzdal a konečně u Mercedesu nalezl to správné prostředí, a už v roce 1997 se Smart představil veřejnosti. Dodnes slaví celosvětové úspěchy.
Mgr. Tomáš Reitinger

Zdroje: ing. Karel Kleinmond, stránky Benoit Contreau (2024 nedostupné) a jeho profil na Linkedinu.
Elektromobil BELA
Na základě zkrácené a upravené karoserie Škody Favorit vznikl také amatérský dvoumístný elektromobil BELA červené barvy. Vyrobil si jej pan Bělonohý ze sériové škodovky. O tehcnických parametrech se dostupné záznamy nedochovaly. Jisté je, že v roce 1993 vyjel v rámci soutěže na vrchol Ještědu.
SPZ: AEB 87-96
Výrobní číslo karoserie podle Datové Kostky: 5/4-3195
První registrace: 21. 10. 1992
Číslo motoru: 525074
Snímek obrazovky je z videa: youtube.com/watch?t=1747&v=v4L8OL9YYvk&feature=youtu.be

